1. Jaguar XJ220: 3.5-liter twin-turbo V6

Beginnend met de grootste motor (ja, echt waar!) van de set en ons een weg banen naar de kleinste, is het Jaguar’s financieel rampzalige maar ontegensprekelijk coole supercar uit de jaren negentig, de XJ220. Nu is 3,5 liter geen kleine motor tegen 2020-normen, maar begin jaren negentig, toen Lamborghini opbloeide met V12’s en de McLaren F1 werd ontwikkeld, was het een vrij kleine cilinderinhoud.

Vooral omdat de XJ220-conceptauto uit 1989 een 6,2-liter V12 had beloofd, die alleen zou worden vervangen door de V6 van een Metro 6R4-rallyauto, die een enorme 542 pk leverde!

2. Porsche 911 GT1: 3.2-liter twin-turbo 6-cil boxer

De 911 GT1 is de definitie van ‘een racewagen voor de weg’. Het was helemaal niet echt een 911, meer een 962-prototype met middenmotor, gekleed om er een beetje uit te zien als een 993 (of later, de 996-koplamp met gebakken ei), ontworpen om de strijd aan te gaan met de McLaren F1 GTR en Mercedes CLK GTR op Le Mans. Hij won de beroemde 24-uursrace in 1998 dankzij de betrouwbaarheid van zijn 3.2-liter motor met 600 pk. De korte oplage van 22 straatlegale ‘Straßenversion’ GT1’s werd ontstemd om 536 pk te ontwikkelen. Niet slecht voor een motor die kleiner is dan wat je in de eerste Porsche Cayman zou aantreffen.

3. Ferrari F40: 2.9-liter twin-turbo V8

Een andere motor die bedoeld was om te racen, de 2,9-liter V8 van de F40 was in feite een vluchteling uit Groep B. Officieel ontwikkelde het 476 pk, wat geweldig was in een auto die amper 1.100 kg woog. In werkelijkheid verlieten maar weinig F40’s de fabriek met minder dan 500 pk(!!), met een 2.9-liter!

4. Porsche 959: 2.9-liter twin-turbo 6-cil boxer

Verdacht vergelijkbaar met de cilinderinhoud van de F40, niet? Natuurlijk is dat zo, de 959 was ook een Groep B-project zonder raceserie om aan deel te nemen. Hij leverde 444 pk en bracht de 959 naar een topsnelheid van 320 km/u. De conservatieve Porsche was blij om Ferrari de lauweren te laten nemen voor het maken van ’s werelds eerste auto van 320 km/u, zo lijkt het. (Let wel, een semi-geheime fabrieksupgrade stelde 959 klanten in staat hun motor op te voeren tot een enorme 523 pk..)

5. Ferrari 208 GTB: 2.0-liter V8 (ja, echt waar!)

Oh ja, supercars hebben de motorrijtuigenbelasting veel langer moeten ontwijken dan je misschien had gedacht. Begin jaren tachtig legde Italië een zware belastingstraf op voor elke auto met een motor met een cilinderinhoud van meer dan 2000 cc. Dit was slecht nieuws voor Ferrari, toen een kleine Italiaanse sportwagenfabrikant. Gewiekst nam Ferrari de 308, en stopte hem in een 1.990cc mini-V8.

De 208 GTB- en GTS-tweeling ontwikkelden slechts 154 pk en waren zo traag dat in 1982 Ferrari een turbo had aangezet om het vermogen naar een gezondere 217 pk te brengen.

6. Lancia 037 Stradale: 2.0-liter supercharger 4-cilinder

Kan een auto met een 2,0-liter vierpot echt als een supercar worden beschouwd? Welnu, als de auto in kwestie slechts 1.170 kg weegt, de motor in het midden is gemonteerd, een supercharger heeft om 208 pk te produceren en de laatste auto met achterwielaandrijving was die het Wereldkampioenschap Rally won, moet je toegeven dat hij een stamboom. Dat is de Lancia 037, mensen!

Youngtimer Lease is er speciaal voor de ondernemer

Je bent op zoek naar een premium lease auto met voordelige bijtelling, maar wilt niet inleveren op de voordelen van een moderne auto? Denk dan eens aan een youngtimer! Bij veel leasemaatschappijen is het leasen van een youngtimer onmogelijk, maar onze expertise zorgt ervoor dat jij snel rond kunt rijden in een geweldige auto uit de jaren 90 of de zero’s. Lees meer!

Privacy Settings
We use cookies to enhance your experience while using our website. If you are using our Services via a browser you can restrict, block or remove cookies through your web browser settings. We also use content and scripts from third parties that may use tracking technologies. You can selectively provide your consent below to allow such third party embeds. For complete information about the cookies we use, data we collect and how we process them, please check our Privacy Policy
Youtube
Consent to display content from Youtube
Vimeo
Consent to display content from Vimeo
Google Maps
Consent to display content from Google
Spotify
Consent to display content from Spotify
Sound Cloud
Consent to display content from Sound