Sinds de introductie van de nieuwe Porsche 992, vonden wij dat het eens tijd werd om terug te kijken naar de glansrijke historie van de meest tijdloze wagen aller tijden. Ga met ons mee op reis in de geschiedenis van Porsche voordat de bekende woorden ‘ze zien er toch allemaal hetzelfde uit..’ worden uitgesproken. Speciaal voor jullie in dit artikel meer dan 50 jaar evolutie van dé Porsche 911!

De vroege jaren (1963-1973)

Het 901-concept van 1963 luidde het begin in van een productierun die zelfs Porsche waarschijnlijk niet had verwacht (zes decennia lang!). Voor de Trivia-fans onder ons; de naam is veranderd van 901 in 911 om mogelijke conflicten met Peugeot te voorkomen. Dit omdat bleek dat Peugeot al modelnamen in haar bezit had met een nul in het midden..

De 911 kreeg een tweeliter motor die goed was voor zo’n 130 pk, de 100 km/u werd in een sprint van 9 seconden gerealiseerd. Het motorvermogen nam in de 10 jaar daarop volgend steeds meer toe, met als toppunt de 210 pk sterke Porsche Carrera 2.7 RS.

De G-serie (1973-1989)

Elke nieuwe versie van 911 kreeg intern de codenaam met een letter van het alfabet, maar het was pas bij het bereiken van G dat er een waarneembaar verschil was in styling, technologie en het aanbreken van een nieuwe generatie.

De G-serie draaide ook lang, debuteerde in 1973 en werd pas in 1989 vervangen. De belangrijkste stap die in deze tijd werd gemaakt, was de introductie van een turbocompressor voor de 911, de Turbo die je hierboven ziet, arriveerde in 1975 met een machtige 275 pk op de achterwielen. Destijds werden turbocompressoren alleen bewaard voor de snelste 911’s …

De 964 (1988-1994)

De 964, om het zijn interne codenaam te geven, arriveerde helemaal aan het einde van de jaren tachtig, wat een enigszins bijgewerkte styling met zich meebracht, maar een hele hoop nieuwe technologie. In feite was het voor 85 procent nieuw. Vierwielaandrijving kwam voor het eerst, net als andere technische snufjes zoals stuurbekrachtiging, ABS-remmen en airbags.

Tot voor kort konden tweedehands exemplaren hiervan buitengewoon goedkoop worden opgepikt, het ontwerp werd achteraf beschouwd als het minst aantrekkelijke in de geschiedenis van 911. Velen worden nu donorwagens voor Singer-producten, terwijl de uitgeklede 964 RS in waarde stijgt omdat het een van de beste 911-producten ooit is.

De 993 (1994-1998)

We houden vast aan de interne modelcodes van Porsche, zowel om verwarring te voorkomen als omdat ze redelijk bekend zijn bij autonerds. De 993 arriveerde slechts vijf jaar na de 964 en wordt mede dankzij de laatste luchtgekoelde motor nog steeds door veel Porsche-diehards beschouwd als de mooiste en best beoordeelde van het stel.

Tegelijkertijd met de introductie van de 993 kwam ook de lichtste auto uit de geschiedenis van het merk, dé GT2 met als bijnaam de ‘Widow Maker’.

De 996 (1998-2001)

Na zo’n geliefde generatie auto’s, werd de komst van de watergekoelde 996 in 1998 opgewacht door gemopper en geschreeuw; ‘het heeft zijn karakter verloren’. Degenen die niet onder de indruk waren van de verandering in hardware waren waarschijnlijk overstuur door het uiterlijk, de 911 kreeg zijn eerste grote stylingwijziging, niet anders dan de goedkopere Boxster en opmerkelijk vanwege zijn koplampen.

De 996 markeerde ook de exponentiële groei in 911-varianten, en de introductie van de allereerste GT3!

De 996.2 (2001-2004)

Watergekoelde 911’s begonnen ook met de gewoonte van grote mid-life updates. De 996 kreeg zijn grote opknapbeurt in 2001, met pogingen om critici te tevreden te stellen over zijn styling, een vernieuwd interieur en een nieuwe Targa-variant met glazen dak, hoewel hij niet zo stijlvol was als zijn voorouders.

Tegelijkertijd met de 996.2 werd ook een nieuwe GT2 gepresenteerd, gelukkig nog steeds met turbo!

De 997 (2004-2008)

De ronde koplampen kwamen in 2004 snel terug met de komst van een geheel nieuwe 911-generatie. De vorm was grotendeels hetzelfde als de 996, maar de detaillering was delicater. Ze hadden allemaal meer dan 300 pk, terwijl een nieuwe GT2 met 530 pk het niet-verankerde gebied betrad.

De 997.2 (2008-2011)

Het uiterlijk veranderde nauwelijks, maar er waren grotere veranderingen onderhuids voor de bijgewerkte 997. Efficiëntere motoren met directe injectie waren de eerste knipoog naar milieuvriendelijkere 911’s, terwijl de PDK-versnellingsbak met dubbele koppeling arriveerde. Onmiddellijke reactie was niet overweldigend, maar nadat Porsche de dubbele koppeling met de juiste paddles had uitgerust, was de de oude Tiptronic automaat duidelijk verleden tijd.

De 911 bereikte zijn pas recentelijk onovertroffen vermogenspiek dankzij de volkomen belachelijke 611 pk sterke GT2 RS, terwijl misschien wel de beste ooit 911, de GT3 RS 4.0,  ook in deze generatie belandde.

De 991 (2011-2015)

De 991 kwam in 2011 aan, en hoewel hij in decennia misschien wel de mooiste 911 was, kon niets hem redden van een toorn van kritiek op zijn nieuwe elektrische besturing. De Porsche-freaks werden gek. Het gevoel op de weg was volledig verdwenen volgens hen. Zucht..

Toch was daarbij de 991 Targa weer als vanouds sinds de 964, het dak kon daadwerkelijk open, in plaats van de doorlopende daklijn sinds de 993. En zeker niet te vergeten: de 991 ging de geschiedenis boeken in als allerlaatste 911 Carrera met een atmosferische motor, zonder turbo’s.. Rest In Peace..

De 991.2 (2015-2018)

De vernieuwde 991 was voorzien van een 3.0 zescilinder-boxer turbomotor. Alle modellen behalve de GT3 en de GT3 RS halen nu hun vermogen uit turbotechniek. Het was een beweging die de puristen aanvankelijk van streek maakte, maar dat gold ook voor elektrische besturing, PDK, waterkoeling en nog veel meer. 

Toch beleefde de 991.2 een aantal vrij grote momenten: de miljoenste Porsche 911, de komst van de krachtigste 911 tot nu toe, de 700pk GT2 RS (en een aantal ‘Ring-records die daarbij horen) en een paar nieuwe varianten in de vorm van de mooie Carrera T en de nog mooiere 935.

De 992 (2018-)

Zie je nou wel? Ze zien er niet allemaal hetzelfde uit. Het basissilhouet is niet veranderd, maar er is een grote stijlsprong in de vorm van de lange lichtbalk aan de achterkant en de volledige spoorbreedte voor alle modellen, niet alleen voor vierwielaangedreven exemplaren.

Voorlopig is het relatief conventioneel, met de Carrera-modellen die dezelfde 3.0 zescilinder-boxer turbomotoren dragen, zij het met lagere emissies en meer vermogen, op typisch slimme Porsche-wijze. Maar dit zou de eerste generatie van 911 kunnen zijn die hybride gaat..

Porsche Youngtimer Lease

Droom jij ervan om zakelijk een Porsche te rijden met een lage bijtelling? Die mogelijkheid is er als je kiest voor Porsche youngtimer lease! Dankzij het belastingvoordeel van een youngtimer is het leasetarief gunstig. Kies je favoriete model uit de jaren ’90 of zero’s en geniet van de snelheid en het comfort.

Veel leasemaatschappijen bieden de mogelijkheid van een youngtimer lease Porsche niet aan. Daarom hebben wij ons speciaal toegelegd op exclusieve auto’s en youngtimers. Maak gebruik van onze expertise en vind de Porsche lease youngtimer die helemaal aan je wensen voldoet. We helpen je daar graag bij!

Privacy Settings
We use cookies to enhance your experience while using our website. If you are using our Services via a browser you can restrict, block or remove cookies through your web browser settings. We also use content and scripts from third parties that may use tracking technologies. You can selectively provide your consent below to allow such third party embeds. For complete information about the cookies we use, data we collect and how we process them, please check our Privacy Policy
Youtube
Consent to display content from Youtube
Vimeo
Consent to display content from Vimeo
Google Maps
Consent to display content from Google
Spotify
Consent to display content from Spotify
Sound Cloud
Consent to display content from Sound