Deze relatief moderne en dikke auto’s kun je in 2020 zakelijk rijden tegen 35% van de dagwaarde.

Lexus GS
Wat is het?

Het Japanse alternatief op een BMW 5 Serie. Of een E-Klasse.

Waarom?
Dit is de eerste Lexus GS waar geen Toyota variant van was. Dat was voorheen de Toyota Aristo, namelijk. Het ontwerp was nu geen Mercedes-rip off, maar strak, eenvoudig en een klein beetje generiek. De perfecte auto voor als je wél wil genieten, maar niet wil opvallen.

Welke uitvoering?

De GS300 heeft voor een drieliter zescilinder best wat vermogen: 249 pk. De GS430 met V8 heeft slechts 33 pk meer. Toch, dankzij het extra koppel van de V8 en de zijdezachte loop van die motor past ‘ie het beste bij de GS. Denk overigens niet dat dit een sportieve auto is. Dat is het pertinent niet.

Marktwaarde?
Vanaf 6 mille vind je prima GS300’s. Die hebben vaak meer kilometers gelopen. Dat hoeft geen probleem te zijn, mits er aantoonbaar onderhoud is gepleegd. Luxere en snellere varianten met minder kilometers doen het dubbele.

Land Rover Range Rover Sport
Wat is het?
De sportieve Range Rover. Behalve het feit dat het een Discovery 3 was en dat sportiviteit ver te zoeken was.

Wat is er zo bijzonder aan?
Het is een van de minst politiek correcte auto’s, de Range Rover Sport (L320). Vandaar populair bij tweede divisie voetballers en beginnende rappers uit Lelystad. Ze zijn zwaar, log, zuipen enorm en ze zijn verrassend krap bovendien. Maar achter het stuurwiel zit je briljant. Het zijn nog altijd fijne reisauto’s en in het terrein komen ze verrassend goed uit de verf.

Welke uitvoering moet ik hebben?
De 2.7 diesel als ‘ie heel goedkoop is en er aantoonbaar revisies zijn geweest aan de motor. De 4.4 moet je overslaan: die maakt een fraai geluid, maar zuipt te veel en is nog altijd niet snel. De Supercharged is degene die je moet hebben. Tenzij je veel kilometers maakt.

Wat kost een redelijk exemplaar?

Ze zijn er al vanaf zo’n 5 mille. Soms zit daar nog best wel wat goeds tussen. Keurige diesels zitten rond de 10 mille en de Supercharged modellen doen zo’n 15 tot 20 mille, afhankelijk van conditie en uitvoering.

Audi RS4 (B7)
Wat is het?
De ultieme alleskunner die toevallig op het platform van een A4 staat. Een Audi die niet rijdt en klinkt als een Audi.

Wat is er zo bijzonder aan?
Het bewijs dat Audi een fijn rijdende auto kan maken als ze dat willen. De besturing was behoorlijk communicatief, de demping was geweldig afgestemd, de vering was niet eens plankhard. Hier was tijd en moeite in gestoken ten opzichte van de vorige RS4. Oh, en alle RS4’s die erna kwamen. Wel is het de langzaamste RS4 en de best klinkende RS4.

Welke uitvoering moet ik hebben?

De sedan is de enige die dit jaar een youngtimer wordt.

Wat kost een redelijk exemplaar?
20 voor eentje met wat werk, 30 voor een keurige en 40 voor een bijna nieuwe.

BMW M5 (E60)
Wat is het
Een nogal broos, frêle en fragiel doch technologisch hoogstandje.
Wat is er zo bijzonder aan:
 Die motor. De 5.0 V10 was een epische motor. Veel vermogen, veel koppel, directe gaspedaalrespons en een glorieus geluid.

Welke uitvoering moet ik nemen?

In Nederland was er maar een, die met SMG, helaas. Niet zozeer qua uitvoering dan wel exemplaar: ga voor een wat duurdere M5 (E60) die bij een specialist staat. Het zijn zeer complexe auto’s waar je waanzinnig op leeg kunt lopen. Die hogere vraagprijs betaalt zich eigenlijk altijd terug, of je moet destijds de monteurs-training gevolgd hebben plus een hoop voorraad hebben qua onderdelen.

Wat kost een redelijk exemplaar?
In de krochten van Apeldoorn, eh, het internet vind je ze al vanaf 15 tot 20 mille. Echter is het dubbele uitgeven bij een specialist vaak de goedkopere optie na twee beurtjes.

Mercedes-Benz S-Klasse (W221)
Wat is het?
Een automotive kick in de voortplantingscontainers van alle andere ‘premium’-sedan autobouwers. In de voorgaande jaren maakte BMW (E65) en Audi (D4) progressie ten opzichte van de S-Klasse. Met deze W221-generatie zette Mercedes iedereen op achterstand.

Wat is er zo bijzonder aan?
Eigenlijk alles. De bouwkwaliteit was enorm verbeterd ten opzichte van zijn voorganger. Denk aan roest, bijvoorbeeld. Ook was de Mercedes-Benz S-Klasse (W221) volgeladen met technische noviteiten. De rijervaring is werkelijk briljant: je zit helemaal afgesloten van de boze wereld in je eigen cocoon van hout, leer en gadgets.

Welke uitvoering moet ik nemen?
Rijd je veel kilometers, dan is de S320 CDI echt een topper. Relatief zuinig, zeer soepel en qua kosten goed te doen. Maak je niet zoveel kilometers, ga dan voor de S500. De S600 en AMG’s zijn leuker, maar kwamen later en zijn veel duurder in onderhoud.

Wat kost een redelijk exemplaar?
Je vindt ze vanaf 10 mille, maar die moet je overslaan. Voor 15 mille vind je heel nette S320 diesels met weinig kilometers en voor 20 mille heb je een prima S500.

Bentley Flying Spur

Wat is het?

In principe is het de sedan uitvoering van de Continental GT. Dus eigenlijk is het gewoon een Volkswagen Phaeton met een paar upgrades.

Wat is er zo bijzonder aan?

De cijfers. Weinig sedans zijn zo snel als de Continental Flying Spur. De W12 met dubbele turbo levert 560 pk en 650 Nm. De topsnelheid ligt ver boven de 300 km/u. Ze zijn luxe, ruim en extreem overdadig. Heel mooi oud wordt ‘ie overigens niet. Maar er is voldoende keuze en de prijzen zijn gunstig.

Welke uitvoering moet ik nemen?
Er was er maar eentje. Kies er een in een unieke kleur.

Wat kost een redelijk exemplaar?
De goedkoopste Flying Spur is de 98-SB-PF, maar bij de 98-SB-PF is de klok teruggedraaid van 440.678 km naar 189.075 km. Sla de 98-SB-PF dus vooral eventjes over. Dat zeggen we er bewust zo bij, want de 98-SB-PF wordt nu wederom aangeboden op het internet. Redelijke exemplaren beginnen vanaf zo’n 30 mille, maar iets meer uitgeven loont zich later bijna altijd wel.

Porsche 911 (997)
Wat is het?

Een mannelijke penopauze mobiel. Symbool voor luie smaak en weinig voorstellingsvermogen. En oh ja, een ongelooflijk getalenteerde, complete, capabele en unieke automobiel.

Wat is er zo bijzonder aan?

Achteraf gezien is de Porsche 911 (997) een van de betere generaties. Qua styling is de 997 populairder dan zijn voorganger vanwege de ronde koplampen. Het interieur was drastisch verbeterd. Qua rijdynamiek echter, stond de auto op eenzame hoogte.

Welke uitvoering moet ik nemen?
De Carrera S met handbak en achterwielaandrijving is de versie die je moet willen. Met die auto ervaar je de 911-ervaring het beste. De Tiptronic was nog niet briljant destijds, de PDK kwam pas na de facelift. Cabrio is in zijn soort erg goed. Vierwielaandrijving heb je niet echt nodig, gezien de motor op de achteras zorgt voor veel grip.

Wat kost een redelijk exemplaar?

Je krijgt natuurlijk wat je betaalt met dit soort auto’s. Er zitten niet veel cadeautjes tussen, dus verwacht die ook niet. Ze beginnen rond 25 tot 30, maar vanaf 40 mille heb je de betere exemplaren te pakken.

Bron: www.autoweek.nl 

Privacy Settings
We use cookies to enhance your experience while using our website. If you are using our Services via a browser you can restrict, block or remove cookies through your web browser settings. We also use content and scripts from third parties that may use tracking technologies. You can selectively provide your consent below to allow such third party embeds. For complete information about the cookies we use, data we collect and how we process them, please check our Privacy Policy
Youtube
Consent to display content from Youtube
Vimeo
Consent to display content from Vimeo
Google Maps
Consent to display content from Google
Spotify
Consent to display content from Spotify
Sound Cloud
Consent to display content from Sound