Zoals we eerder vermeldden in onze 5 goede redenen voor een Porsche 996, biedt de Porsche 996 Turbo ongeëvenaarde prestaties voor zijn geld. Maar het zijn niet alleen de prestaties die de Porsche 996 Turbo tot een van de meest populaire prospects op de markt voor gebruikte Porsche-sportwagens maken. In de kopersgids van vandaag willen we daarom de eerste watergekoelde Porsche 911 Turbo van naderbij bekijken.

Qua styling is de Porsche 996 Turbo een ander dier dan zijn Carrera-broers en zussen

Op het eerste gezicht vanaf de zijkanten vallen de karakteristieke luchtinlaten voor de achterwielen en de uitlaten in de achterbumper op. Gepresenteerd in 1999 en geproduceerd vanaf 2000, kreeg de Porsche 996 Turbo nieuwe koplampen, die de Carrera pas kreeg na de facelift van 2002. De achtervleugel werd gefixeerd, de bogen waren wijd uitlopend, remklauwen werden rood, er werden speciale holle spaakwielen gemonteerd en de voorbumper kreeg grotere luchtinlaten. Vanaf 2003 werd de Porsche 996 Turbo ook als cabriolet aangeboden.

Er valt niet veel te veranderen aan de Turbo van de Carreras op het gebied van interieur. Behalve de Turbo-instaplijsten bleef de rest min of meer hetzelfde. Zoals reeds vermeld in onze kopersgids voor de Porsche 996 Carrera 3.4, moet u uitkijken naar een auto met een nieuw interieur. Onderdelen zijn erg duur om te vervangen en soms moeilijk te vinden. Dat geldt vooral voor de speakerhoezen en de opbergvakken. Maar het belangrijkste is dat de sportstoelen in goede staat moeten zijn. Deze kosten een fortuin, zelfs op de tweedehandsmarkt. Hetzelfde geldt voor het PCM-navigatiesysteem.

Maar de innerlijke waarden zijn belangrijker – en ze waren verbazingwekkend!

Met zijn discrete, maar toch gespierde uiterlijk was de Porsche 996 Turbo zeker niet kinderachtig of een jongensracer. De vijfde generatie 911 Turbo was conservatief gestileerd, klonk niet flamboyant en gaf de chauffeurs de neiging om een ​​gevoel van veiligheid te geven … totdat hun maag voor het eerst diep in de stoelen werd geduwd.

Wat zou een kopersgids zijn voor de Porsche 996 Turbo zonder de Porsche 911 GT1 afgeleide Mezger-motor te prijzen? De symfonie van 3,6 liter, twee turbo’s met een boost 0,8 bar, twee intercoolers, vierwielaandrijving en in totaal zeven (!) Oliepompen zorgden voor schitterende prestaties: 420 pk bij 6.000 tpm, 560 Nm koppel van 2.700 tot 4.600 tpm , 4,2 seconden van 0-62 mph, 190 mph topsnelheid – ondanks het gewicht van de auto 1.540 kilogram. Die motor is een meesterwerk! Niet alleen vanwege de betrouwbaarheid, want het staat bekend als kogelvrij. Vanaf eind 2001 kon je zelfs de fabrieksvermogensverhoging (X50) bestellen, die 450 pk en 620 Nm koppel bood.

De pers was verbaasd over de vrijwel onbestaande turbovertraging en de uitstekende manieren. Duitse Auto, Motor en Sport maten 19,2 seconden vanuit stilstand naar 200 km/u en weer terug naar stilstand. Indrukwekkende cijfers, zelfs volgens de huidige maatstaven. Al die prestaties werden geleverd met een ongelooflijke kalmte. In tegenstelling tot zijn soms wilde voorgangers, is de Porsche 996 Turbo gemakkelijk te besturen en biedt hij prestaties in elke denkbare situatie, zonder de bestuurder te zwaar te belasten.

Laten we niet te enthousiast worden! Waar moet ik op letten als ik op zoek ben naar een 996 Turbo?

Porsche bood de Ceramic Composite Brakes (PCCB) aan als optie voor de 996 Turbo. Ze zijn niet zo duurzaam en extreem duur om te vervangen. Dat is de reden waarom sommige eigenaren zelfs stalen rotoren op hun auto hebben gemonteerd. Net als bij de 996 Carrera, moet je zeker de luchtinlaten van de voorbumper eens goed bekijken. Vuil en vocht kunnen corrosie op de radiatoren binnenin veroorzaken en tot dure problemen leiden.

Met de Turbo die uitstekende mogelijkheden biedt als mijlpaal, zijn er nogal wat gebruikt als dagelijkse bestuurder. Daarom hebben sommige auto’s een behoorlijk hoge kilometerstand. Dat trekt natuurlijk criminelen aan, auto’s met een hoge kilometerstand goedkoop kopen, de kilometerteller manipuleren en proberen ze met winst te verkopen. Daarom raden we ten zeerste aan om alle bedieningselementen op hun bedrijfsuren te controleren om te zien of de getoonde kilometerstand correct is. Terwijl u dit doet, moet een snelle blik op een te hoog toerental verplicht zijn.

Het is vrijwel veilig om te zeggen dat een Porsche 996 niet roest, behalve dat hij een ongeluk heeft gehad. Voer daarom een ​​grondige inspectie van de openingen in het paneel uit en let op eventuele tekenen van schade door een ongeval. Als u absoluut veilig wilt zijn, kunt u de dikte van de verf meten. Als u op zoek bent naar een flitsende buitenkleur, bereid u dan voor op een langdurige jacht. Bewakers rode of snelheidsgele auto’s zijn uiterst zeldzaam en vaak duurder. Zilveren, grijze of zwarte auto’s domineren de markt.

Schurende geluiden van de handgeschakelde transmissies zijn een teken van verkeerd rijden

Terwijl de Tiptronic S-versnellingsbak niet veel problemen veroorzaakt, is het niet de meest boeiende transmissie. De handgeschakelde 6-versnellingsbak biedt daarentegen meer spanning, maar kan last hebben van versleten syncro-mesh. Zeker bij het snel schakelen van eerste naar tweede mogen er geen knarsende geluiden optreden. Anders zou een dure herziening van de synchronisatie van de versnellingsbak nodig kunnen zijn. Bovendien is het een teken van beledigend rijgedrag, want op een flamboyante manier rijden met de auto leidt tot overmatige slijtage.

Omdat de remmen en ophangingscomponenten van een Porsche 996 Turbo veel duurder zijn dan voor een 911 Carrera, moet je op zoek gaan naar tekenen van slijtage of beschadiging. Laten we niet vergeten dat de 996 Turbo bijna 20 jaar oud is. In veel gevallen zijn de motor- en ophangingssteunen helemaal niet gewijzigd. Versleten motorsteunen veroorzaken merkbare trillingen aan de binnenkant. Rammelende en bonkende geluiden op hobbelige wegen kunnen een teken zijn van versleten ophangingssteunen. Als u ze moet vervangen, moet u ook in nieuwe dempers investeren.

Het belangrijkste criterium bij het zoeken naar een Porsche 996 Turbo is de onderhoudsgeschiedenis.

Wees voorzichtig met getunede 996 Turbo’s. De Mezger-motor mag dan betrouwbaar zijn en zonder problemen een beetje vermogenstoename kunnen doorstaan, maar er zijn natuurlijk grenzen, vooral met interne onderdelen van de voorraad. In het geval dat de afstelling alleen via software is gedaan, mag de mapping niet te agressief zijn. Als de verhoging van het fabrieksvermogen wordt geadverteerd, bekijk dan de sticker op de motorkap. Als u de X50-code niet kunt vinden, is deze achteraf geïnstalleerd en is het niet gemakkelijk te verifiëren of het is gedaan zoals Porsche het bedoeld heeft.

Met een superauto die 305 km/u kan rijden, zoals de Porsche 996 Turbo, mogen services niet worden vertraagd. Niet alleen om veiligheidsredenen, maar ook om uw bankrekening te beschermen, moet het belangrijkste criterium bij het zoeken naar een Porsche 996 Turbo de onderhoudsgeschiedenis zijn. Uitgesteld onderhoud kan op de lange termijn behoorlijk duur zijn, waardoor de goedkopere auto in bijna elk geval duurder wordt, aangezien deze vrij snel kunnen oplopen tot vijf bedragen.

Dankzij hoge productieaantallen is er keuze genoeg

In totaal zijn er ongeveer 20.500 Porsche 996 Turbo’s gebouwd (de Turbo S-modellen hier niet meegerekend). Dat aantal verdeelt zich in ongeveer 17.000 996 Turbo Coupés en ongeveer 3.500 Cabriolets, die vanaf 2004 beschikbaar waren. Dat betekent dat er op de tweedehandsmarkt keuze genoeg is. Aan de positieve kant bleven de prijzen redelijk betaalbaar. Voor de middelhoge bedragen van vijf cijfers, die u in ieder geval in Europa en de VS moet investeren, zou u geen auto kunnen krijgen, die meer prestatie biedt voor het geld.

Natuurlijk heeft zelfs een 911 Turbo zijn gebreken. De slechte actieradius door bijvoorbeeld de vrij kleine brandstoftank van 64 liter. Of de kofferruimte, die aanzienlijk wordt verkleind door de vierwielaandrijving. Maar de som van zijn eigenschappen maakt de Porsche 996 Turbo zo veelzijdig als geen enkele andere sportwagen uit het begin van 2000. Het staat algemeen bekend als robuust, ongeacht of het dagelijks of op het circuit wordt gebruikt. Laten we eerlijk zijn: klinkt dat niet intimiderend? En is het niet verleidelijk om te zeggen: “Ik rijd in een Porsche Turbo”?

>> Hier vindt je alle Porsche Turbo’s die te koop staat op Youngtimer-Leasing.nl

Privacy Settings
We use cookies to enhance your experience while using our website. If you are using our Services via a browser you can restrict, block or remove cookies through your web browser settings. We also use content and scripts from third parties that may use tracking technologies. You can selectively provide your consent below to allow such third party embeds. For complete information about the cookies we use, data we collect and how we process them, please check our Privacy Policy
Youtube
Consent to display content from Youtube
Vimeo
Consent to display content from Vimeo
Google Maps
Consent to display content from Google
Spotify
Consent to display content from Spotify
Sound Cloud
Consent to display content from Sound