Nooit werk gemaakt van jouw allereerste jeugdliefde, een beslissende penalty gemist, een belangrijke test niet doorstaan​​.. Allemaal gemiste kansen, waar we later spijt van hebben. En dit is precies wat er zou kunnen gebeuren met iedereen wiens hart klopt voor de Porsche 996 GT3. In dit artikel geven wij: vijf goede redenen om nu een van de eerste 911 GT3’s te kopen!

1. De Porsche 996 GT3 is nu al een moderne klassieker

De wisselende reacties van de Porsche-fans op de ‘gebakken eieren’ koplampen van de Porsche 996 horen we nog steeds dagelijks. Hetzelfde geldt voor de mening van de die-hard luchtgekoelde Porsche-fans over de overstap naar waterkoeling. Maar dat de presentatie van de allereerste Porsche 911 GT3 meer dan 21 jaar geleden plaatsvond, lijkt wat onwerkelijk.

Voor de duidelijkheid: in 1999 moest je betalen met de Duitse Mark in Duitsland en Peseta’s in Spanje, Bill Clinton was president van de VS en Steffi Graf won Roland Garros. Dit wil niet zeggen dat de GT3 tot het oude ijzer behoort, maar het wordt al wel beschouwd als een moderne klassieker.

2. Het presteert nog steeds in de moderne tijd

Zelfs in 2020 zijn de prestaties van de Porsche 996 GT3 behoorlijk opmerkelijk. Met Walter Röhrl aan het stuur was de 996 GT3 de eerste productieauto die een Nordschleife-ronde in minder dan acht minuten reed. Het was ook de eerste watergekoelde 911 met een topsnelheid van meer dan 300 km/h.

Het GT3-homologatiemodel van Porsche wordt aangedreven door een 3,6 liter ‘Mezger-motor’ en accelereert van 0 – 100 km/h in 4,8 seconden. Afremmen is ook niet zo’n probleem. Met moderne banden duurt het minder dan 36 meter om van 100 km/h naar 0 km/h te remmen. Helemaal niet slecht voor een auto uit het tijdperk van vóór de flatscreen-tv..

Hoewel het waar is dat een Porsche 992 Carrera S op elke meetbare manier beter presteert dan de 996 GT3, is het cruciale verschil tussen hen hoe ze het vermogen leveren. We hebben het over een echte atmosferische motor van weleer. De basisconstructie gaat terug tot de Porsche 962 en was in zijn tijd een echt tech-festijn. Dankzij titanium drijfstangen slaat de toerentalbegrenzer op 7.800 rpm voor de 996.1 en 8.200 rpm voor de 996.2. Verbluffende cijfers voor een straatauto uit de 20e eeuw.  

Met respectievelijk “slechts” 360 of 381 pk, is de Porsche 996 GT3 een Porsche die zelfs op de openbare weg getest kan worden zonder dat men zich al te veel zorgen hoeft te maken over het verliezen van het rijbewijs. Zo kun je maximaal genieten van het charismatische geluid van de zescilinder boxermotor achterin.

3. Zijn gewicht en telepathische rijervaring

Gewicht is de grootste moordenaar in autotechniek. Meer gewicht betekent een slechtere acceleratie, meer brandstofverbruik, een slechtere wegligging, etc. Gewichtsvermindering is dus een enorm belangrijke doelstelling voor elke ingenieur. Daar staat echter de wens voor betere geluidsisolatie, botsveiligheid en bijvoorbeeld emissievoorschriften tegenover.

De Porsche 996 GT3 was gebaseerd op de smalle carrosserie van de Carrera 4, zodat hij er naar de huidige maatstaven vrij sierlijk uitziet. Ook van binnen is het teruggebracht tot de essentie. Het resultaat? Geen enkele andere Porsche 911 GT3 is zo licht als de 996 GT3. De rijervaring kan bijna als telepathisch worden omschreven. Alles gebeurt onmiddellijk, zonder enige vertraging. Dit is hoe een sportwagen moet voelen!

4. De Porsche 996 GT3 is de zeldzaamste 911 GT3

Porsche had oorspronkelijk verwacht 1.350 modellen van de 996.1 GT3 te kunnen verkopen. Dit aantal werd duidelijk overschreden, maar met 1.868 exemplaren is de Porsche 996.1 GT3 tot op de dag van vandaag de zeldzaamste 911 GT3, afgezien van de RS-modellen. Van de gefacelifte 996.2 werden 2.313 GT3 en 682 GT3 RS verkocht. Ter vergelijking: in totaal zijn er 9.500 991,2 GT3’s op de markt!

5. De prijs ten opzichte van andere GT/RS modellen

Zoals aan het begin vermeld, kunnen gemiste kansen je heel lang bezig houden. De Porsche 996 GT3 zou een van die mogelijkheden kunnen zijn, die jou ’s nachts wakker kunnen houden, als je hem nu niet grijpt. De prijzen van de luchtgekoelde 911’s zakten naar absurd lage niveaus. Dit dieptepunt, met aanbiedingen ver onder de 50.000 euro, is nu voorbij. Voor redelijke auto’s zou je tegenwoordig 30-40.000 euro meer moeten rekenen. Dit betekent dat je ongeveer 60-65 procent van de oorspronkelijke adviesprijs betaalt. Vergeleken met zijn opvolger, de Porsche 997 GT3, waarvan de prijzen ongeveer 75-80 procent van de stickerprijs bedragen. Vooral als je de onzekerheid van Porsche Motorsports over de toekomst van atmosferische motoren in de vergelijking betrekt, geeft dat cijfer je een idee van het potentieel van de Porsche 996 GT3 in termen van zijn toekomstige waarde.

Maar de vaak minachtende Porsche 996 GT3 is ook niet alleen een koopje. In vergelijking met andere GT- of zelfs RS-modellen zijn de gebruikskosten niet stratosferisch hoog. Vooral banden en remmen zijn verrassend betaalbaar. Dat zou natuurlijk niet de doorslaggevende factor moeten zijn als het gaat om het kopen van een sportwagen van dat kaliber, maar toch is het geruststellend om te weten.

Dus als u op zoek bent naar een exclusieve, snelle en puristische sportwagen en geen bedragen van zes cijfers wilt uitgeven, moet u opschieten! Nieuwsgierig? Check dan de Porsche 996.2 GT3 van de foto’s hieronder!

Omschrijving Porsche 996.2 GT3 (foto’s) – Premium Classics

In nieuwwaardige conditie verkerende Porsche 911 996 GT3 met slechts 25.000KM op de teller. Deze origineel Duits geleverde GT3 is na zijn eerste levensjaar naar Zweden geëxporteerd waar de tweede en tot nu toe laatste eigenaar de Porsche heeft gekoesterd. Volledig Porsche dealer onderhouden en geleverd in een prachtige uitvoering: een ware parel! Recent een succesvolle 111 punten check doorstaan inclusief rev test. De Porsche verkeert zowel van binnen, van buiten en van onderen in nieuwstaat; zelfs de originele fabriekswax zit nog onder de auto. Uiteraard met complete documentatie, stempels, factuur en boekjes. Deze GT3 heeft geen circuitervaring en heeft zijn leven droog en warm doorgebracht. Werkelijk unieke staat, kilometers, uitvoering! Onder de kap vinden we de 3.6 liter boxermotor met 381pk en 385Nm koppel. Goed voor een sprint van 0-100 in 4,5 seconden en een topsnelheid van maar liefst 306 km/u! Zelfs na huidige maatstaven nog steeds ongehoord snel!

Het exterieur is geleverd in de unieke kleur Carreraweiß met zwart lederen, originele Porsche kuipstoelen. Dit faceliftmodel heeft de kenmerkende type 2 velgen, en alle andere toevoegingen die de ‘normale’ 911 bij de facelift kreeg. Met een aluminium interieurafwerking en fraai zwart leder heeft de GT3 een stijlvolle en luxe uitstraling. Wanneer de sleutel echter wordt omgedraaid klinkt de Porsche als een waar monster, en met een handbak en achteraandrijving is rijplezier dan ook gegarandeerd. In deze staat, kilometerstand en uitvoering een unicum! There is no subsistute…

Check de advertentie van de Porsche 996.2 GT3 van Premium Classics hier!

Privacy Settings
We use cookies to enhance your experience while using our website. If you are using our Services via a browser you can restrict, block or remove cookies through your web browser settings. We also use content and scripts from third parties that may use tracking technologies. You can selectively provide your consent below to allow such third party embeds. For complete information about the cookies we use, data we collect and how we process them, please check our Privacy Policy
Youtube
Consent to display content from Youtube
Vimeo
Consent to display content from Vimeo
Google Maps
Consent to display content from Google
Spotify
Consent to display content from Spotify
Sound Cloud
Consent to display content from Sound