Youngtimerleasing, het wapen tegen de bijtelling

Bron: AutoWeek 35/2012

De bezuinigingsdrift van de Kunduz-coalitie dreigt de leaserijder hard in de portemonnee te treffen. Is youngtimerleasing een goede manier om de bijtelling binnen de perken te houden?

Het lente-akkoord waarmee VVD, CDA, D66, GroenLinks en de ChristenUnie de Rijksbegroting aan de Europese begrotingsafspraken willen laten voldoen, deelt een fiscale mokerslag uit aan forensen. Met name aan werknemers met een auto van de zaak, die daarmee niet privé rijden, en tot nu toe dús geen bijtelling hoeven te betalen. Want aan de vrijstelling van bijtelling voor wie minder dan 500 kilometer privé rijdt, komt zoals bekend een einde als het lente-akkoord uitgevoerd wordt. Volgens de Vereniging Auto van de Zaak, die de belangen van zakelijke rijders behartigt, gaat deze maatregel circa 250.000 leaserijders gemiddeld € 3.000 netto per jaar kosten. Wie in een lease-auto uit het hogere segment rijdt, zoals een Mercedes E-klasse of een BMW 5-serie, met een aanschafprijs van rond de € 60.000, kan het dubbele van dat bedrag kwijt zijn. Natuurlijk moet nog blijken of deze plannen na de verkiezingen werkelijkheid worden. De 250.000 leaserijders om wie het hier gaat, zullen hopen dat dit voornemen tijdens de kabinetsformatie van tafel wordt geveegd, of wordt afgezwakt. Is het leasen van een youngtimer een plausibele manier om de bijtelling te reduceren, als de plannen doorgaan?

Piek in belangstelling

Het universele autobedrijf Autogilde Van der Zande uit Apeldoorn merkt dat vooral de afgelopen maand veel mensen met de dreigende bijtelling in de maag zitten. “We worden dagelijks gebeld door mensen die iets over youngtimers willen weten”, aldus directeur Ronald Udinga. Sinds een halfjaar importeert het bedrijf youngtimers uit Duitsland, Zwitserland en Frankrijk. Ritsaert Menick, eigenaar van het Amsterdamse Bright Lease, dat een eigen leaseproduct voor youngtimers voert, zegt na de onheilspellende berichten over de bijtelling uit het lente-akkoord ook een ‘absolute piek’ te hebben gezien in vragen over het onderwerp. En dat is begrijpelijk, want de bijtelling voor auto’s van vijftien jaar of ouder is natuurlijk een stuk lager: 35 procent over de waarde  van de auto ‘in het economisch verkeer’, zoals de Belastingdienst dat formuleert – ambtelijke taal voor dagwaarde, en die is door vijftien jaar afschrijven in de meeste gevallen erg laag. Dat betekent niet automatisch dateen youngtimer voor iedereen die een hoge bijtelling vreest dé oplossing is. Zo zullen mensen in loondienst niet snel in een youngtimer belanden. Ook als zij dat zelf best zien zitten. “Het is om te beginnen al moeilijk om aan vergelijkbare auto’s te komen”, zegt hij. “En dat is in de praktijk belangrijk. Anders kan zich de rare situatie voordoen dat de directeur
in een nette BMW 5-serie rijdt, en een jonge medewerker met een veel mooiere, oude 7-serie op de proppen komt. Dat leidt tot scheve gezichten.” Ritsaert Menick van Bright Lease legt uit dat youngtimers in de ogen van werkgevers vaak niet geschikt zijn als vervanging van een moderne auto. “Dat kan hem er bijvoorbeeld in zitten dat de werknemer klanten moet bezoeken met de auto, en dat de betrouwbaarheid van groot belang is.” Nu veel bedrijven bezig zijn met maatschappelijk verantwoord ondernemen, speelt het beeld dat youngtimers oude, vervuilende auto’s zijn ook mee. “Je kunt een prachtige Golf VR6 rijden voor hetzelfde bedrag als een kale nieuwe Golf, maar vraag een werkgever of hij het goed vindt dat zijn werknemer met een oudere auto die 1:5 rijdt klanten bezoekt, en het antwoord is meestal nee!” Natuurlijk valt te beargumenteren dat youngtimers die zijn voorzien van een deugdelijk roetfilter of een katalysator, niet zo milieubelastend zijn als vaak verondersteld. Het rijden in zo’n oude auto spaart immers de energieverslindende, grondstof intensieve productie van een nieuwe auto uit. Tegen negatieve beeldvorming is echter weinig opgewassen. Veel bedrijven zullen er hun vingers niet aan willen branden.

Uitgekleed

Autogilde van der Zande biedt klanten de mogelijkheid om een youngtimer voor een termijn van twee of drie jaar te leasen op basis van netto operational lease. Dat is een uitgeklede vorm van operationeel leasen, waarbij in wezen de financiering, wegenbelasting en verzekering van de auto is uitbesteed, en de berijder het onderhoud en het tanken zelf regelt. De youngtimer eigendom blijft van de leasemaatschappij, het autobedrijf zelf in dit geval, en komt dus niet op de balans te staan van het bedrijf of de zelfstandige die de auto least. Er is geen kapitaalbeslag, zoals bij koop, maar er staat ook geen lening in de boeken van de afnemer van de youngtimer. De leasetermijnen en de autokosten zijn voor werkgevers, ondernemers en zzp’ers met uitzondering van verkeersboetes fiscaal volledig aftrekbaar. Er kan uiteraard niet op de auto worden afgeschreven, voor zover daarvan nog sprake is bij een youngtimer. Na afloop van de leasetermijn kan de klant een andere youngtimer leasen, een nieuw contract afsluiten voor dezelfde auto, of de youngtimer kopen. Dat laatste is geen verplichting.

Oud en nieuw

Ondanks het uitgebreide servicepakket voor youngtimerleasing, willen de Bright Lease klanten meestal toch niet als enige auto een youngtimer. Omdat ze bij sommige klanten liever niet komen voorrijden in hun roffelende Porsche 911 uit 1995. Of omdat hun wederhelft een gewone auto prefereert om de boodschappen mee te doen, en de kinderen mee rond te chaufferen. Daarom maken ze vaak een combinatie tussen jong en oud vervoer. “Ze downsizen bijvoorbeeld van een nieuwe Audi A6 naar een gebruikte A6 of A4, en met de besparing die dat oplevert, leasen ze er dan een mooie youngtimer bij. Dat dekt de kosten niet helemaal, maar je komt zo een heel eind in de goede richting”, aldus Menick. Hij benadrukt dat het leasen van een youngtimer niet gezien moet worden als pure kostenbesparing. “Dat is niet reëel. De afschrijving is weliswaar lager, maar je bent veel meer kwijt aan onderhoud. Je doet het, omdat je het gaaf en leuk vindt, niet omdat het goedkoop is.” De directeur van Bright Lease maakt er geen geheim van dat youngtimerleasing zijn bedrijf veel meer tijd en inspanning kost dan het verleasen van een nieuwe auto. Daarom doet hij youngtimerleasing alleen voor bestaande klanten en zijn de youngtimers liefst niet veel ouder dan de fiscaal aantrekkelijke leeftijd van 15 jaar. “Youngtimers worden bij ons niet geleased voor plezierritjes op zondag”, aldus Menick. “Er wordt met die auto’s flink gereden; 15.000 a 20.000 km per jaar voor zakelijke ritten en woon-werkverkeer is heel gewoon.” De oerdegelijke Duitse merken zijn daarom populair. BMW 5- en 7-series, Porsche 911’s, de nodige Mercedessen, hier en daar een Volvo – the usual suspects. Franse en Italiaanse auto’s ziet hij minder zitten, maar het is nog niet voorgekomen dat een klant een youngtimer wil leasen, dat het bedrijf niet accepteert. Uiteindelijk zijn het de wensen van de klanten die voorop staan, maar die voelen kennelijk zelf ook niet zoveel voor, pakweg, een Peugeot 406 of 605. Japanse auto’s zouden qua betrouwbaarheid geschikt zijn, geeft Menick toe, maar die worden tot dusver zelden gevraagd, vermoedelijk omdat ze minder tot de verbeelding spreken. Natuurlijk zouden saaiere, maar betrouwbare Japanse auto’s populairder kunnen worden, wanneer het reduceren van de bijtelling zwaarder gaat wegen dan de emotionele drijfveren. Het zou een Lexus LS400 tot een aantrekkelijke youngtimer kunnen maken, denkt Menick. Youngtimerleasing is nu nog een klein fenomeen, dat vooral zelfstandigen trekt. Maar als honderdduizenden leaserijders die tot dusver niet hoeven bij te tellen, na de verkiezingen duizenden euro’s per jaar aan bijtelling moeten gaan betalen, zou dat best eens kunnen veranderen. Een 15 jaar oude auto met een lage bijtelling, in tiptop conditie en te leasen met het serviceniveau van een nieuwe auto, zou veel leaserijders als muziek in de oren kunnen klinken. Na de verkiezingen en de kabinetsformatie wordt duidelijk of het leasen van youngtimers een onbedoelde impuls krijgt.

Conclusie

Youngtimerleasing is niet voor iedereen weggelegd. Als werknemer met youngtimerwensen moet je waarschijnlijk het geluk hebben bij een bedrijf te werken waar de directie zelf van youngtimers houdt. Voor zelfstandigen, zoals ondernemers, zzp’ers en uitoefenaren van vrije beroepen, is een youngtimer een goed bereikbare mogelijkheid om de bijtelling te beperken. Door een youngtimer te leasen hoef je als zelfstandige bovendien geen contanten in de aankoop te steken, en kan je de leasetermijnen en overige autokosten, voor zover die niet in de leaseprijs zitten, fiscaal aftrekken als zakelijke kosten. Full operational leasing voor youngtimers, dat de praktische beslommeringen van het rijden in deze auto’s grotendeels kan wegnemen, is (nog) niet zo gebruikelijk. Weeg daarom goed af hoe kritiek de auto voor je dagelijkse werkzaamheden is, en hoe je het oplost als hij je toch eens in de steek laat. Zijn de risico’s daarvan te overzien, maak dan een goede inschatting van de kosten en baten. Je bespaart op de bijtelling, maar bent meer kwijt aan onderhoud.

Pagina 1 – Pagina 2

Social Media